Grupul olandez Damen a demarat acțiunea împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere semnat în 2018.
Prin acest acord, România a devenit acționar majoritar cu 51% la compania Damen Shipyards Mangalia SA, care operează șantierul naval cu același nume de pe malul Mării Negre, în timp ce Damen a păstrat 49% din acțiuni și a preluat controlul managementului operațional al societății.
Șantierul Naval 2 Mai SA, companie de stat românească controlată de Ministerul Economiei și deținătoare a 51% din Damen Shipyards Mangalia, este pârâtă în acest proces.
Angajații de la șantierul Damen Mangalia au transmis o scrisoare deschisă către Guvernul României, exprimând îngrijorarea cu privire la riscul „iminent” de întrerupere temporară a activității în lipsa unor măsuri concrete.
Damen a notificat Șantierul Naval 2 Mai SA cu privire la rezilierea acordului din 2018 încă din august anul trecut și a solicitat despăgubiri de 500 de milioane de euro.
Conform acordului de asociere, se prevăd despăgubiri în cazul rezilierii din culpă.
Olandezii au invocat adoptarea unei legi de către Parlament în iunie 2023 ca motiv pentru reziliere, prin care companiile cu acționar majoritar de stat, dar control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
Imaginea utilizată în acest articol a fost preluata de pe site-ul Gandul și poate fi vizualizată direct aici.